Onderzoekend leren met hoofd, hart en handen

‘Samenwerkend leren en innoveren’, zo heet het ROC-brede Practoraat van mbo-Rijnland. Het had net zo goed een ondertitel van het brainboost-programma van landstede groep kunnen zijn. Twee vormen van communities, waarbij naast de inhoud van de vernieuwing, het proces, de positie en de ontwikkeling van docenten minstens zo belangrijk zijn.

Het Practoraat mag dan kersvers zijn, eigenlijk is het een logisch vervolg op Research Lab, het platform voor onderwijsonderzoek van mbo-Rijnland dat al zeven jaar in bedrijf is, zo vertelt
docent-onderzoeker Erica Wijnands. “De naam Practoraat is inmiddels een ingeburgerde term die mensen ook echt wat zegt.” Met de komst van de functiemix en de introductie van LDfuncties werden Wijnands en collega Kathinka van Doesum docent-experts, met vrijheid om hun rol zelf in te vullen. Beide docenten, ieder met een master op zak, vonden elkaar in twee ambities: de wens om onderzoek een plek te geven in de school én docenten en studenten te stimuleren in het ontwikkelen van een onderzoekende houding. Van meet af aan is er gezocht naar geschikte instrumenten, zoals de inzet van Lesson Studies en peerreviews bij professionalisering. “We wilden innovaties die bedacht zijn met onderzoek gaan volgen, om te kijken of ze ook daadwerkelijk werken in de context van het mbo. Dat is vaak nog niet bekend. Het mbo heeft nog niet zo’n grote kennisbasis.”

Lees het volledige ECBO artikel>>