Hoe werken practoraten en het werkveld samen?

Practoraten staan niet los van de omgeving van een mbo-instelling en het bedrijfsleven. De verschillende practoraten hebben verschillende relaties met de stakeholders. Zo kunnen practoraten functioneren als plaats om:

  • Te investeren in mogelijkheden om op te leiden voor een veranderende en onzekere toekomst (bijv. Het Nieuwe Kijken, Smart Skills Technology, Automotive, Airport & Aviation, Technologie in Zorg en Welzijn, Zorg &(Sensor)technologie). Maar ook om kennis te ontwikkelen voor het mbo-onderwijs in burgerschap.
  • Nieuwe onderwijsvormen uit te broeden. In experimenten wordt ervaring opgedaan met hackathons (bijv. Smart Skils Technology), virtual reality (bijv. Het Nieuwe Kijken), leren in labs/werkplaatsen (bijv. Creatief Vakmanschap), verbinden technologie met onderwijs en zorg (bijv. Zorg &(Sensor)technologie)), enzovoort.
  • Met vragen vanuit het werkveld aan de slag te gaan. Juist de samenwerking met het werkveld maakt de onderzoeken relevant. Niet alleen voor docenten, maar juist ook voor de studenten die straks toetreden tot de arbeidsmarkt. Zij moeten de vaardigheden leren waar het werkveld op zit te wachten.
  • Een Research & Development-functie te vervullen voor het mkb, waarvoor het mbo opleidt. We hebben steeds vaker een nadrukkelijke rol in publiek-private samenwerkingen, hebben gezamenlijke bijeenkomsten met brancheverenigingen, enzovoort.