Landelijke Practoratendag 2023

Opbrengsten van de dag

Deze zevende editie van de Landelijke Practoratendag 2023 vond dit jaar plaats bij het ROC van Twente in Hengelo. Een historische plek waar 150 jaar geleden de ijzergieterij van Stork gevestigd werd. We kijken terug op een waardevolle dag waar ‘Impact maken met onderzoek’ dit keer centraal stond.

Hieronder vind je de opbrengsten van de dag; Bekijk de aftermovie, de videoboodschap van Robbert Dijkgraaf, de fotogalerij en de podcasts. Ook vind je hieronder het verslag, de linkjes naar de presentaties van de sprekers en de workshops.

Noteer vast in je agenda

De Landelijke Practoratendag 2024 vindt plaats op woensdag 4 december a.s. in Leerhotel Het Klooster in Amersfoort!

Aftermovie

Korte impressie

Verslag van de dag

Eva Voncken (van bureau Turf) schreef een verslag van de dag. Dit verslag kun je via onderstaande button bekijken.

Fotogallerij

Via onderstaande button kun je alle foto’s bekijken die tijdens de Practoratendag 2023 zijn gemaakt door fotograaf Lenneke Lingmont.

Presentaties van keynotesprekers tijdens plenaire onderdeel

landelijke-practoratendag-2023_keynote-spreker-harry-van-vliet
Harry van Vliet | Lector bij Hogeschool van Amsterdam

Harry van Vliet is lector bij het lectoraat Doorwerking Praktijkgericht Onderzoek. Hij nam ons mee in zijn keynote ‘Onderzoek dat verschil maakt, een pleidooi’.

landelijke-practoratendag-2023_keynote-practoraten-roc-van-twente_inge-zweers-en-marjolein-den-ouden
Inge Zweers & Marolein den Ouden | Beide practor bij ROC van Twente

Inge Zweers (Versterken Leerproces Niveau 2) en Marjolein den Ouden (Zorg & Technologie) vertelden hoe zij vanuit het ROC van Twente ‘Impact maken met onderzoek’.

Podcasts: trailers en complete afleveringen

Podcast: Hoe kunnen practoraten werken aan een passende kwaliteitsstructuur?
Te gast: Koen Vos, practor brede vorming bij Firda, Pieter Baay en Andrea Klaeijsen. Ze zijn allebei verbonden aan Onderwijs124. Daarnaast is Andrea practor gepersonaliseerd leren bij het Vista College.

Podcast: De toekomst van het mbo als onderzoeksinstelling.
Te gast: Adnan Tekin, voorzitter van de mbo-raad en Jeanette Oostijen. Jeanette is bestuurder van het VISTA College, lid van de Kerngroep Onderzoek & Innovatie van de MBO Raad en bestuurslid van de de Stichting Practoraten. Tussendoor stelt het publiek vragen.

Presentaties van de workshops

In het middagprogramma kreeg het thema ‘Impact maken met onderzoek’ verder vorm tijdens twee workshoprondes.

Ronde 1

Overzicht van de workshops die plaatsvonden tijdens ronde 1 (14.00 – 14.50 uur)

Let op! De donkergroene titels bevatten (al) linkjes naar de presentatie. De linkjes in de titels in turquoise, volgen zo snel mogelijk.

1. Wat vinden studenten waardevol en waardeloos (aan onderwijs)?

Door: Hans Panjoel, practor en docent | Bennie Krol, actieonderzoeker en communicatieadviseur.
Beide werkzaam bij ‘Practoraat Relationeel werken in een onderwijsorganisatie’ – Summa College.


2. Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: Hoe doe je dat?

Door: Patricia Brouwer, associate lector bij lectoraten Werken in Onderwijs en Beroepsonderwijs bij Hogeschool Utrecht | Carlos van Kan, lector pedagogische professionaliteit van leraren bij hogeschool Rotterdam en senior onderzoeker bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) | Merel Wolf, onderzoeker bij het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ECBO).


3. Kwaliteitsversterking van onderzoek & innovatie

Door: Marc van der Meer, lid kwaliteitscommissie Practoraten.nl en onafhankelijk onderzoeker UvA | Henk Ritzen, Emeritus lector beroepsonderwijs, onderzoeker, voorzitter Raad van Toezicht Stg. Consent Enschede, Radboud Universiteit Nijmegen.


4. Impact maken met onderzoek, hoe krijg je dat voor elkaar?

Door: Irene Eegdeman, onderzoeker bij ROC van Amsterdam.


5. Impact maken met rake communicatie

Door: Cindy Koelman van Doornik, adviseur onderzoekscommunicatie, C in onderzoek.


6. Podcast: Hoe kunnen practoraten werken aan een passende kwaliteitsstructuur?

Door: Tjip de Jong (podcastmaker). Hij ging in gesprek met: Andrea Klaeijsen, practor Gepersonaliseerd Leren bij het VISTA College | Pieter Baay, verbonden aan Onderwijs124: een netwerkorganisatie van onderzoekers en kunstenaars die praktijkinnovatie in het mbo stimuleren.


7. Practoratenplatform Zorg, Welzijn en Sport: Samen werken aan landelijke missies!

Door: Marieke Fix, practor Gezondheid, Sport en Bewegen – Landstede mbo.


Ronde 2

Overzicht van de workshops die plaatsvonden tijdens ronde 2 (15.00 – 15.50 uur)

Let op! De donkergroene titels bevatten (al) linkjes naar de presentatie. De linkjes in de titels in turquoise, volgen zo snel mogelijk.

1. Innovatiecirkelen. Een lerend gesprek over de innovatiekracht van practor(at)en.

Door: Maaike van Kessel, practor Digitaal Vakmanschap, Noorderpoort | Andrea Klaeijsen, practor Gepersonaliseerd Leren, VISTA college.


2. Onderzoeksgegevens veilig opslaan en delen: Hoe dan?

Door: Remco Rutten, relatiemanager MBO-instellingen, SURF | Edith Wanscher, beleidsmedewerkster van ROC van Twente. 


3. Samen een kwaliteitsslag maken door professionalisering voor practoren

Door: Inge Zweers, practor Versterken Leerproces Niveau 2, ROC van Twente | Sara Albone, practor Dierenwelzijn en -Gezondheid, Aeres mbo Barneveld (Sara was helaas wegens ziekte verhinderd).


4. Docentonderzoeker met impact

Door: Marjanne Hagedoorn, practoraat Docentprofessionalisering – Landstede mbo | Erica Wijnands, practoraat Research Lab – mboRijnland | Jantje Timmerman, lectoraat Meertaligheid en Onderwijs – HU (Jantje was helaas wegens ziekte verhinderd) en Patricia Brouwer, lectoraat Werken in Onderwijs – HU.


5. Impact maken met rake communicatie

Door: Cindy Koelman van Doornik, adviseur onderzoekscommunicatie, C in onderzoek.


6. Podcast: De toekomst van het mbo als ‘onderzoeksinstelling’.

Door: Tjip de Jong (podcastmaker). Hij ging in gesprek met: Adnan Tekin, voorzitter bij MBO Raad.


7. Practoratenplatform Energietransitie

Door: KplusV en David van Petersen, Topsector Energie.


Beschrijving workshops
(tijdens ronde 1)

Workshopleiders

Ruimte

Aantal plaatsen

1. Wat vinden studenten waardevol en waardeloos (aan onderwijs)?

Is inclusief onderwijs een hoop gedoe of iets wat we moeten omarmen? Deze workshop neemt je mee in onze zoektocht naar wat studenten écht bezighoud en wat ze écht van ons onderwijs vinden. We vertellen over onze inclusieve onderzoeksmethode en geven voorbeelden welke nieuwe inzichten dit oplevert. Inzichten die bijdragen aan inclusief onderwijs.

Hans Panjoel, practor en docent | Bennie Krol, actieonderzoeker en communicatieadviseur.
Beide werkzaam bij ‘Practoraat Relationeel werken in een onderwijsorganisatie’ – Summa College.
Heemafzaal no. 0.207  25

2. Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: Hoe doe je dat?

Zes practoren en vier onderzoekers deden afgelopen vier jaar onderzoek naar het bevorderen van kennisbenutting. In deze workshop laten we je kennismaken met verschillende strategieën voor kennisbenutting. Je gaat aan de slag met jouw eigen casus en krijgt inzicht in een voor jou passende kennisbenuttingsaanpak. Daarnaast krijg je inspirerende voorbeelden uit de praktijk van een practor.

Patricia Brouwer, associate lector bij lectoraten Werken in Onderwijs en Beroepsonderwijs bij Hogeschool Utrecht | Carlos van Kan, lector pedagogische professionaliteit van leraren bij hogeschool Rotterdam en senior onderzoeker bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) | Merel Wolf, onderzoeker bij het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ECBO). no. 1.102 A  25

3. Kwaliteitsversterking van onderzoek & innovatie

In deze workshop willen we verkennen wat definities zijn van kwaliteit in het domein van onderzoek en innovatie en hoe die worden vastgesteld. Per practoraat kan gekeken worden naar de bijdrage aan het onderwijs, het onderzoek, publicaties, deelname in netwerken, de landelijke practoratendag, et cetera. We kunnen ook denken aan regionale en sectorale platforms. Vragen voor ons zijn o.a.: ‘Is er meer nodig dan dat?’ en ‘Hoe komen we tot doorwerking van de resultaten’.

Marc van der Meer, lid kwaliteitscommissie Practoraten.nl en onafhankelijk onderzoeker UvA | Henk Ritzen, Emeritus lector middelbaar beroepsonderwijs bij Saxion, partner R&I advies en lid van de kwaliteitscommissie van de Stichting ‘Practoraten.nl’.  no. 1.102 B  25

4. Impact maken met onderzoek, hoe krijg je dat voor elkaar?

Onderzoek goed in de praktijk laten landen kan soms lastig zijn. In deze workshop vertelt Irene Eegdeman over haar eigen onderzoek en de impact die dat in het mbo heeft veroorzaakt. Welke keuzes heeft ze op voorhand gemaakt, waarom heeft ze daarna bepaalde stappen gezet en hoe wordt dit onderzoek nu door de praktijk opgepakt? Ook staat ze stil bij de inhoud van het onderzoek. De keuze van een onderwerp, in dit geval studiesucces in het mbo, kan een groot verschil maken. Een inspirerend verhaal over onderzoek doen in het mbo en wat je daarmee allemaal teweeg kan brengen.

Irene Eegdeman, onderzoeker bij ROC van Amsterdam no. 1.103 B  25

5. Impact maken met rake communicatie

Het is een gemiste kans als je pas vertelt over je onderzoeksproject als je resultaten hebt. Je maakt meer impact als je mensen bewust van a tot z meeneemt in het project én ze weet te prikkelen en enthousiasmeren. Maar hoe doe je dat? Wat valt er te vertellen? Deze workshop geeft je inzicht in wat je per onderzoeksfase kunt communiceren. En hoe je dat vervolgens pakkend doet.

Cindy Koelman van Doornik, adviseur onderzoekscommunicatie, C in onderzoek. Dikkerszaal A/B  25
Podcast & platformsessie

6. Podcast (live uitzending):

Hoe kunnen practoraten werken aan een passende kwaliteitsstructuur?

Wat voor review proces van het type onderzoek binnen practoraten is behulpzaam? En wat vraagt dit qua professionalisering van collega’s?

Aangezien practoraten nog een relatief ‘jong’ fenomeen zijn is dit een interessant vraagstuk om te verkennen!

Tjip de Jong gaat – met aanwezige publiek – in gesprek met:

Andrea Klaeijsen, practor Gepersonaliseerd Leren bij het VISTA College | Pieter Baay, verbonden aan Onderwijs124: een netwerkorganisatie van onderzoekers en kunstenaars die praktijkinnovatie in het mbo stimuleren

Aan de hand van stellingen aan het publiek, gaan de gasten aan tafel hierover met elkaar in gesprek. Ook is er de mogelijkheid om vragen te stellen aan de gasten.

Buffetcorner  

 

7. PractoratenPlatform Zorg, Welzijn en Sport:

Samen werken aan landelijke missies!

Deze sessie is bedoeld voor de practoren zorg, welzijn, sport.
We bespreken de agendasetting van onze practoraten ten aanzien van de landelijke missie +5 gezonde levensjaren en – 30% gezondheidsverschillen (Health Holland). Verder verkennen we mogelijkheden om ons te organiseren rondom deze thema’s.

Dit is een vervolg op de sessie van 22 juni jl. maar ‘nieuwe’ belangstellenden zijn van harte welkom.

Marieke Fix, practor Gezondheid, Sport en Bewegen – Landstede mbo.
zu. 0.112  25

Beschrijving workshops
(tijdens ronde 2)

Workshopleiders

Ruimte

Aantal plaatsen

1. Innovatiecirkelen – een lerend gesprek over de innovatiekracht van practor(at)en

Practoren en practoraten vervullen een belangrijke rol in het versterken van onderzoek en innovatie in het mbo. Een mooi hulpmiddel om te leren van innoveren is de innovatiecirkel (één van de opbrengsten van het voormalige practoraat Innovatiesucces in het mbo). Je leert hoe je deze innovatiecirkel kunt inzetten om te leren van elkaars praktijken.

Maaike van Kessel, practor Digitaal Vakmanschap, Noorderpoort | Andrea Klaeijsen, practor Gepersonaliseerd Leren, VISTA college
Heemafzaal no. 0.207  25

2. Onderzoeksgegevens veilig opslaan en delen: hoe dan?

De practoraten van ROC van Twente willen een pilot starten met SURF Research Drive om onderzoeksgegevens veilig op te slaan en te delen met mensen van andere instellingen. Na een inleiding verkennen we in deze workshop (via aantal vragen en stellingen) in hoeverre dit vraagstuk speelt bij andere practoraten. Geen kant en klare oplossing maar wel een geanimeerd gesprek over dit vraagstuk.

Remco Rutten, relatiemanager MBO-instellingen, SURF | Edith Wanschers, beleidsmedewerkster van ROC van Twente.
no. 1.102 A  25

3. Samen een kwaliteitsslag maken door professionalisering voor practoren

Hoe zet je een practoraat op dat geen ervaring heeft met onderzoek doen? Hoe zorg je voor goed kwalitatief onderzoek? Hoe waarborg je geboekte resultaten in de organisatie? Hoe betrek je (meer) studenten bij je practoraat? Je hoeft hiervoor niet zelf het wiel uit te vinden, we kunnen veel van elkaar leren. In deze sessie brengt iedereen een eigen professionaliseringsvraagstuk in. We gaan vervolgens in groepsverband met een actieve werkvorm op zoek naar handelingsperspectieven voor je eigen vraagstukken.

Sara Albone, practor Dierenwelzijn en -Gezondheid, Aeres mbo Barneveld | Inge Zweers, practor Versterken Leerproces Niveau 2, ROC van Twente. nr. 1.102 B  25

4. Docentonderzoeker met impact

In deze workshop gaan we met elkaar de huidige en toekomstige rol en positie van de docentonderzoeker binnen het mbo verkennen. Geïnspireerd en gestuurd door ontwikkelingen binnen het onderwijs, het werkveld en de maatschappij kiezen steeds meer mbo-scholen ervoor zelf onderzoek te doen binnen de eigen school en zich te ontwikkelen als onderzoekspartner.

Marjanne Hagedoorn, practoraat Docentprofessionalisering – Landstede mbo | Erica Wijnands, practoraat Research Lab – mboRijnland | Jantje Timmerman, lectoraat Meertaligheid en Onderwijs – HU | Patricia Brouwer, lectoraat Werken in Onderwijs – HU. no. 1.103 B  25

5. Impact maken met rake communicatie

Het is een gemiste kans als je pas vertelt over je onderzoeksproject als je resultaten hebt. Je maakt meer impact als je mensen bewust van a tot z meeneemt in het project én ze weet te prikkelen en enthousiasmeren. Maar hoe doe je dat? Wat valt er te vertellen? Deze workshop geeft je inzicht in wat je per onderzoeksfase kunt communiceren. En hoe je dat vervolgens pakkend doet.

Cindy Koelman van Doornik, adviseur onderzoekscommunicatie, C in onderzoek. Dikkerszaal A/B  25
Podcast

6. Podcast (live uitzending):

De toekomst van het mbo als ‘onderzoeksinstelling’.

De afgelopen jaren is er steeds meer ingezet op het versterken van het onderzoekend vermogen van docenten + studenten, het doen van praktijkonderzoek met het werkveld en het ‘neerzetten’ van de practoraten in Nederland. Hoe nu verder? Wat is de volgende stap? Wat is er nodig voor een ROC-instelling om het volgende niveau te bereiken?

Tjip de Jong (podcastmaker) gaat in gesprek met:

Adnan Tekin, voorzitter bij MBO Raad en Jeanette Oostijen, voorzitter College van Bestuur van VISTA College.

Aan de hand van stellingen aan het publiek, gaan de gasten aan tafel hierover met elkaar in gesprek. Ook is er de mogelijkheid om vragen te stellen aan de gasten.

Buffetcorner

7. PractoratenPlatform Energietransitie

De Topsector Energie heeft samen met de Stichting Practoraten.nl en het Practoratenplatform Energietransitie het initiatief genomen tot het opstellen van een door het mbo gedragen, strategische ontwikkelagenda voor de versterking van practoraten voor de energietransitie in Nederland. De ontwikkelagenda zal in de periode januari tot en met juni 2024 samen met stakeholders worden vormgegeven. Onderzoeks- en adviesbureau KplusV begeleidt de vorming van de ontwikkelagenda.

Tijdens de workshop zal KplusV een presentatie geven over de aanpak om te komen tot de ontwikkelagenda voor de versterking van practoraten voor de energietransitie. Ook zal de workshop uit een interactief gedeelte bestaan, waarin input wordt opgehaald bij stakeholders/practoren over wat belangrijk is, waar we op moeten letten en waar de kansen/knelpunten liggen.

KplusV
o.a. David van Petersen
, Topsector Energie
zu. 0.112  25