De stichting Ieder mbo een practoraat heeft een kwaliteitscommissie die periodiek een review uitvoert per practoraat. Bij deze review wordt een practoraat een spiegel voor gehouden, is er sprake van een moment van reflectie voor de betrokken mbo-instelling(en) en krijgt het bestuur van de stichting een beter inzicht in de acties die nodig zijn voor de versterking van practoraten binnen het mbo.
Onderzoekskader
Een practoraat heeft de volgende kenmerken:
In een practoraat gaat het om opleiden voor innovatief vakmanschap door onderzoekend innoveren. Practoraten zijn een broedplaats voor innovatie.
De kern van een practoraat is het ontwikkelen van nieuwe beroepspraktijken ingebed in het onderwijs door praktijkgericht onderwijs, waarbij een (kwalitatieve) meerwaarde ontstaat voor het werkveld, de studenten en de docenten, waardoor de uiteindelijke kwaliteit van het onderwijs verbetert.
Voor de practoraten zijn op basis van twee assen vierkwaliteitsgebieden onderscheiden: de as van de waarde voor de beroepspraktijk, respectievelijk het onderwijs en de as van het belangvoor studenten respectievelijk professionals. De kwaliteitsgebieden vormen het kijkkader voor de review. De nadruk van de review ligt op het verbeteren van de kwaliteit en niet op het controleren van de kwaliteit.
De kwaliteitscommissie bestaat uit: