Interview practor Lydia Kes: Focus op veranderingen

De luchtvaart heeft de afgelopen decennia blootgestaan aan enorme technologische ontwikkelingen en innovaties. Op basis daarvan is luchtvaart nog veiliger, groener en efficiënter geworden. Desondanks zijn de Europese wet- en regelgeving omtrent het opleiden voor deze sector niet meegegaan in die ontwikkelingen. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, vindt practor Lydia Kes van Practoraat Airport & Aviation (verbonden aan MBO College Airport van het het ROC van Amsterdam – Flevoland). Want hierin lopen ze in Hoofddorp voor de troepen uit.

Practoraat Airport & Aviation

“Ik ben sinds begin 2023 practor hier op het college”, vertelt Lydia. “Voordat ik deze functie kreeg, was ik al zes jaar als opleidingsmanager vliegtuigonderhoud aan het college verbonden. Een Practoraat is een expertiseplatform binnen een mbo-instelling waar praktijk(gericht) onderzoek wordt uitgevoerd, vergelijkbaar met een lectoraat binnen een hbo-instelling. Wij slaan een brug tussen onderwijs, onderzoek en het (regionale) bedrijfsleven met als doel het verspreiden van kennis en innovatie en het opleiden tot innovatief vakmanschap. Een practoraat bestaat uit een ‘kenniskring’ met een practor en docent-onderzoekers. Ik kom dagelijks met heel veel plezier vanuit Marken om bezig te zijn met een onderwerp wat me na aan het hart ligt: kennisontwikkeling rondom Competency Based Training & Assessment (CBTA). ”

Veiligheid verdient verandering

“In de luchtvaart staat veiligheid op nummer 1. Het is best vreemd om te merken dat de trainingsvoorschriften, ondanks de enorme complexiteit van de sector, niet of nauwelijks zijn aangepast aan de eisen van nu. De traditionele onderwijsmethoden, die nog altijd door de Europese luchtvaartautoriteiten worden gedicteerd, sluiten niet langer aan op wat de geavanceerde luchtvaart nodig heeft. Tijdsinvestering is nog steeds een belangrijk beoordelingscriterium. Niet alleen vanwege de technologische ontwikkelingen in de luchtvaart, maar ook vanwege de enorme tekorten in deze sector, is dit niet langer houdbaar. Bovendien heeft de onderwijskundige en psychologische wetenschap ook niet stil gezeten. We weten veel meer over hoe het menselijk brein leert en ontwikkelt. Om die reden worden er vanuit de mondiale luchtvaartautoriteiten ICAO (International Civil Aviation Organization) nieuwe standaarden geformuleerd, die gericht zijn op competentie ontwikkeling in plaats van tijdindicaties.

Competenties beoordeel je door middel van observeerbaar gedrag. Dat is een heel nieuwe manier van beoordelen, dus daar komen wel wat onderwijskundige uitdagingen bij kijken. Hoe zorg je voor een betrouwbare basis om te diplomeren en te certificeren? Hoe kunnen we standaarden van observeerbaar gedrag internationaal uniform beoordelen? Dat zijn vragen waar we mee aan de slag gaan, samen met de bedrijven en samenwerkingspartners uit de luchtvaartsector waar MBO College Airport voor opleidt.”

Hét kennisinstituut voor CBTA in de luchtvaart

“In de aankomende jaren willen we ons bezighouden met kennis- ontwikkeling over CBTA in de luchtvaart, op een manier die actueel en relevant is voor de diverse luchtvaart gerelateerde opleidingen binnen ons college. Binnen de opleiding ‘vliegtuigonderhoud’ zijn we al begonnen met een andere manier van competenties ontwikkelen. Nu is het een buzzword, maar toen ik er 5 jaar geleden over vertelde, werd ik nog behoorlijk gek aangekeken. Inmiddels ben ik vanwege mijn expertise aangesteld als adviseur en co-rapporteur bij de CBTA Werkgroep van ICAO. Hier worden nieuwe mondiale standaarden voor licensing opgesteld, op basis van CBTA. Het is dus geweldig dat ons MBO College Airport daar op deze manier een bijdrage aan levert.

De tijd is gelukkig ook rijp om te gaan experimenteren met CBTA om kennis en ervaring op te doen. We geven voorlichting en draaien projecten bij en met ondernemingen. Op die manier kan het Practoraat van MBO College Airport zich verder ontwikkelen als hét kennisinstituut voor Competency Based opleiden. Onlangs organiseerden we een symposium met bedrijven die op Schiphol gevestigd zijn. Daar waren ook luchtvaartbedrijven uit zes verschillende Europese landen, de Verenigde Staten, Canada en Japan bij. Het was mooi om te merken hoe geïnteresseerd de aanwezigen waren in deze ‘paradigm-shift’, het is toch echt een gamechanger. Natuurlijk doen we dit niet alleen, we werken samen met docenten en medewerkers van het college om dé toonaangevende vakschool voor de luchtvaart te blijven. Om de ontwikkeling tot kennisinstituut wetenschappelijk fundament te geven, doe ik PhD onderzoek aan de TU Delft. En door onderzoeksprojecten gezamenlijk met mijncollega’s uit te voeren, draagt het Practoraat bijaan docentprofessionalisering. Het is dus in alle opzichten een win-win. En als de EASA (EuropeanUnion Aviation Safety Agency) geïnteresseerd mee kijkt naar wat we hier doen, kan ik niet anders dan ongelooflijk trots zijn!”

Bron: INTO business